Dovilė Jakaitytė
Teologinės studijos
Teologinės studijos
Dauguma Biblijos tyrėjų
sutinka, kad Dievas, tiek Senojo, tiek Naujojo Testamento laikais, žmonijos
gyvenime apsireikšdavo ir toliau apsireiškia per istorinius įvykius. Jo buvimas
žmonių tarpe kitoks nei kitų pasaulio „Dievų“ apsireiškiančių gamtoje. Tą
matome ir Pakartoto Įstatymo knygoje Senajame Testamente. Izraelitų tautai
išėjus iš Egipto Dievas primena jos protėviams, Abraomui, Izaokui ir Jokūbui,
duotą pažadą – „tą kraštą atidaviau jums. Įženkite ir užimkite kraštą, kurį
Viešpats prisiekė duoti jūsų protėviams“ (Įst.1,8) ir suteikia įstatus bei įsakus tam,
kad Izraelitų tauta keliaudama paveldėti pažadėtojo krašto išlaikytų gyvybę,
išmintį ir protingumą.
Darbe pateikiamas trumpas
knygos aprašymas ir jos sudedamosios dalys, apžvelgiamas istorinis kontekstas
bei pagrindiniai akcentai. Taip pat analizuojamos stipriosios ir silpnosios
knygos pusės bei teologų
ir žydų vertinimas, bandoma įžvelgti, kaip knygoje pateikiama informacija
įtakoja pasaulio mąstymą bei ką iš jos galime išmokti apie Dievą.
Pakartoto Įstatymo knygos
sandara
Pakartoto
Įstatymo knyga - Penkiaknygės, Toros, paskutinioji penktoji knyga. Jos
pavadinimas kilo iš graikiško žodžio deuteronomion, kuris buvo panaudotas verčiant knygos eilutę - Įst.17,18. Neteisingas žodžio vertimas hebrajišką reikšmę įstatymo nuorašas pakeitė
į antrasis/pakartotas įstatymas, taip sudarydamas galimybę manyti, kad
knygoje yra ne tik Išėjimo knygoje minimi įstatymai, bet ir nauji. Tuo tarpu
hebrajiškai knyga pavadinta pagal pirmąją knygos eilutę – štai žodžiai.
Knyga neprideda jokios naujos informacijos kuri nebūtų žinoma, tačiau ją
pakartoja ir skleidžia įstatymo reikalavimus (McConville, 2002).
Pagal padavimą,
autorystė priskiriama
Izraelio tautos vedliui – Mozei.
Jis minimas kaip pagrindinis
knygos veikėjas ir kalbėtojas, tai matoma ir iš pirmųjų knygos
eilučių: „Štai žodžiai, kuriais Mozė kreipėsi į visą Izraelį dykumoje
Užjordanėje“ (Įst.1,1).
Mozė perduoda Dievo žodžius Izraelio
tautai Užjordanėje, Moabo slėnyje, jai dar prieš įžengiant į Pažadėtąją
žemę.
Spėjama, kad galėjo
egzistuoti trys Pakartoto Įstatymo knygos variantai, kurie vėliau buvo sujungti
į vieną tekstą: pirmas variantas
– Įst. 1-4,10; antrasis – Įst. 4,41-26; trečias variantas – Įst. 28 skyrius bei ketvirtasis –
Įst. 29-30 skyriai. Kiekvieną variantą sudarė istorinis prologas, įsakymai,
palaiminimai ir prakeikimai (Craigie, 1976). Panašiai knygos
skyrius sugrupavo ir A. C. Gaebelein (2007). Pradžioje (Įst. 1-4,40) Mozė žvelgia atgal ir atpasakoja tautos istoriją iki įvykių ant
Sinajaus kalno, vėliau (Įst. 4,44-30,20) aprašomi įstatymai ir įstatai, pateikiami
paraginimai ir įspėjimai, palaiminimai ir prakeikimai. Knygos pabaigoje (Įst. 31-34) pateikiama Mozės išsakyta giesmė, matoma
ateities vizija, jo palaiminimas Izraeliui ir galiausiai aprašoma Mozės mirtis.
Bendras
knygoje patiekiamos informacijos vaizdas, leidžia teigti, kad Pakartoto
Įstatymo knyga kalba apie bendruomenės paruošimą naujam gyvenimui. Sunkumai jau
praeityje, pažadėtoji – žemė prieš akis. Susitikimo su Dievu metu Jis kviečia
tarpusavio susitarimui ir naujam Dievo žmonių bendruomenės prigimties suvokimui
(Craigie, 1976).
Pakartoto Įstatymo knygos istorinis kontekstas
Kadangi
Pakartoto Įstatymo knyga yra laikoma paskutiniąja Mozės rašyta knyga,
istorinį kontekstą geriausiai galima
suprasti analizuojant pirmąsias keturias Toros knygas: Pradžios, Išėjimo,
Kunigų, Skaičių knygas. Pirmoje Biblijos knygoje atskleidžiamas Dievas Kūrėjas,
sukūręs pasaulį ir žmogų, kad jį laimintų ir su juo gyventų santarvėje. Tuo
tarpu žmogus neįvertinęs Kūrėjo tikslo Jam atsako nuodėmingu maištu. Šis
žmogaus nepaklusnumas ir nepasitikėjimas susilaukė dieviškos bausmės, bet
nesugriovė Dievo tikslo palaiminti žmogų ir džiaugtis santarve su Juo. Tuomet
Dievas pasirinko Abraomą ir jo šeimą. Suteikdamas jiems malonės Jis palaimino
visą pasaulį ir Abraomui pažadėjo daug palikuonių bei žemę – Kanano kraštą.
Penkiaknygėje matome, kad Dievas vykdo savo pažadus. Jis ruošė Izraelį žemės
paveldėjimo džiaugsmui, tačiau sunkumas buvo toks, kad susirinkusieji Moabo
dykumoje (Izraelitų tauta, kuriai kalbėjo Mozė) buvo antroji Izraelio karta ir
ji jau nežinojo nei apie Egiptą, nei apie išvedimą iš jo, nežinojo ir apie
sudarytą sandorą tarp Dievo ir Izraelio
(Rogers, 1997).
Tada
Mozė Užjordanėje, Moabo krašte, Izraelitų tautai dar kartą pasakojo tautos
istoriją norėdamas priminti Jahvės gerumą ir ištikimybę, vėl davė įstatymus
tvarkysiančius jų gyvenimą pagal Dievo valią ir taip ruošė naują kartą įžengti
į Pažadėtąją žemę. Įstatymai duoti norint padrąsinti žmones būti santykyje su
Dievu ir paskatinti jų pasitikėjimą, mat
Jahvė laikosi savo pažado (A. C. Gaebelein, 2007).
Pagrindiniai
akcentai knygoje
Izraelitai rinkosi aplink
Mozę, kuris netrukus turėjo palikti jų tautą, tačiau tuo metu atlikusį
pagrindinį vaidmenį Dievo pažado tęsėjimo link. A. C. Gaebelein Pakartoto
Įstatymo knygoje (Įst. 5,1) randa keturis labai dažnai
šioje knygoje vartojamus žodžius atspindinčius moralinę priklausomybę ir praktinį
paklusimą, t.y. „klausykitės“ (daugiau kaip trisdešimt kartų pavartota);
„mokykitės“ (septynis kartus), „laikykitės“ (trisdešimt devynis kartus
paminėta) ir „darykite“ (apie šimtą kartų). Tai yra žodžiai, kurie apibūdina
šią nuostabią knygą. Izraelitai turėjo klausytis, ir klausantis mokytis,
besimokant laikytis ir laikantis daryti. Šį įsaką galime pritaikyti ir
šiandieniniams tikintiems žmonėms (2002).
C. Rogers (1997) pastebi, jog Pakartoto
Įstatymo knyga pateikia pagrindinius biblinius įsakymus – meilė Dievui ir artimui, kurie atsispindi ir
Naujojo Testamento teologijoje. Akcentai:
·
Meilė Dievui. Įsakymas mylėti Dievą nėra
toks pats, kaip mylėti žmogų ir neatspindi to, kaip mes suprantame šį veiksmą.
Meilė Dievui matuojama ne emocijomis, ką mes dažniausiai laikome meile, bet
Izraelitų tautos ištikimybe, t.y. netarnavimu kanaaniečių dievams (ištikimybe)
ir Mozės įstatymų laikymusi (paklusnumu). Tad mylėti Dievą reiškia būti
ištikimiems ir paklusniems Dievui.
·
Nuoširdus paklusnumas. Pakartoto Įstatymo
knygoje reikalaujamas paklusnumas nėra paprasčiausias išorinis taisyklių ir
apeigų laikymasis, ritualinis apsiplovimas ar tam tikrų aukų atnašavimas. Iš
tiesų paklusnumas turi kilti iš vidaus, pereiti ir atsispindėti išorėje. Dėl
šios priežasties Pakartoto Įstatymo knygoje vis kartojamas raginimas mylėti
Dievą iš visos širdies, „apipjaustyti savo širdį“ arba iš visos širdies
laikytis ir vykdyti, kas jo įsakyta.
·
Dievas išlieka ištikimas savo sandoroms tiek
su Abraomu, tiek su Moze. Galiausiai akcentuojama Dievo ištikimybė
laikantis dviejų sandorų. Dievas pažada apsčiai laiminti Izraelio tautą, jei
jie paklus Mozės sandorai. „Viešpats atidarys tau turtingą savo iždą, dangų,
kad laiku parūpintų lietaus tavo kraštui, ir laimins visus tavo rankų darbus.
Tu skolinsi daugeliui tautų, bet pats nesiskolinsi. Viešpats padarys tave
galva, o ne uodega; tu visuomet būsi viršuje ir niekada apačioje, jei tik
klausysi ir ištikimai laikysiesi Viešpats, savo Dievo, įsakymų, kuriuos tau
šiandien duodu“ (Įst. 28,12–13). Jei Izraelis atsisakys sekti Viešpačiu,
tuomet Dievas atims iš jo palaiminimą ir netgi išvys iš žemės, kurią jam buvo
davęs. „Kaip Viešpats kadaise džiaugėsi, darydamas jums gera ir daugindamas
jus, taip dabar jis džiaugsis, siųsdamas jums pražūtį ir naikindamas jus. Jūs
būsite išrauti iš žemės, kurią dabar eini paveldėti“ (Įst. 28,63).
Stipriosios ir silpnosios Pakartoto
Įskatymo knygos pusės
Nors knygoje pasakojami įvykiai apima
daugiau nei prieš 3 tūkst.
metų buvusį laikotarpį, ji vis tiek šiais laikais dar yra analizės ir svarstymų
knyga (Craigie, 1976), nes susilaukia nemažai komplimentų dėl savo unikalumo
ir pranašiškos istorijos. Tai tarsi nauja era Senojo Testamento raštuose.
Pakartoto
Įstatymo knyga turi nemažai stipriųjų pusių taip išsiskirdama iš kitų Senojo
Testamento knygų. Pirmiausia pastebima tai, kad prieš tai buvusių Penkiaknygės
knygų vartojamas pasakojamasis stilius informacijai pateikti užsibaigia ir
perima kitą kalbėjimo manierą. Knygoje yra nemažai Mozės kalbos ir ji dažniausiai
išreiškiama pamokslaujančiuoju stiliumi. Ši kalba išsiskiria iš kitų
Penkiaknygės knygų taip įgaudama unikalumą.
Pakartoto
Įstatymo knygoje nuolat užsimenama apie Pažadėtąją žemę ir žmones, kurie į ją
įžengs, kalbama apie įsakus ir įsakymus, kurių žmonės turi laikytis, kad
išsipildytų duotas pažadas. Stipriąja knygos puse laikomas ir jos tvirtumas –
ji turi aiškią pradžią, dėstymą ir pabaigą, kas jai suteikia pilnai išpildytos
knygos vaizdą (McConville,
2002). Pakartoto
įstatymo knyga iš kitų knygų išsiskiria savo turiniu – pirmiausia pakartodama
istorinius Izraelio tautos aspektus ji koncentruojasi į Dievo šlovinimą ir Jo
autoriteto pripažinimą, čia atskiriama moralė nuo papročių, ceremonijų
(Poythress, 1991). Nors
visoje Penkiaknygėje kalbama apie Dievo sandorą, Pakartoto įstatymo knygoje ji
įgauna ypatingą vertę – suformuojamas žmonių gyvenimo su Dievu modelis, kuris
vėliau naudojamas ir pranašų knygose (McConville, 2002,
p.20-21).
Pakartoto
Įstatymo knyga apima ne tik sandoros istorijos su jos pažadais ir įpareigojimais
atpasakojamą, bet ir įgyja sąsajų su pasikeitusiu žmonių gyvenimu
ir tarsi prisitaiko prie naujų aplinkybių. „Vienintelis Dievas yra
tas pats vakar ir šiandien, šventas ir neprilygstamas, o žmogus ir žmonių
bendrija – tai permainų laukas, kuriame atkakliai ir dramatiškai
bus iš naujo leidžiamasi ieškoti to, kas liudytų nepraeinantį Dievo
artumą ir ištikimybę“ (Šiaurės Atėnai, 2012). Pakartoto Įstatymo knyga, anot teologo, savo pamokslavimo fonui
pasirinkusi lūžio ir virsmo metą, moko pranašišku žvilgsniu apimti
kiekvieną naują žmogaus ir tautos istorijos tarpsnį ir pasirinkti
vienybę su Dievu kaip teisingiausią ir patikimiausią gyvenimo programą,
kaip prielaidą iš tiesų gyventi ir turėti dalį Sandoros pažaduose.
Nors knyga susilaukia nemažai pagyrų dėl Penkiaknygės užbaigimo bei
pateikiamos žinios išpildymo, ji turi ir silpnybių, kurios teologus verčia
dvejoti, ieškoti atsakymų ir rakto į knygoje esančias paslaptis. Pirmasis
sunkumas – diskusijos dėl Mozės autorystės, nes kelios knygos dalys kalba apie
jį trečiuoju asmeniu, ypatingai minint mirties istoriją, ir taip pat dėl to, kad pati knyga, tikėtina, yra
surinkta praėjus nemažai metų po Mozės mirties. Otteli's ir kiti tvirtina, kad
knyga buvo surinkta ankstyvuoju (po Saliamono) karlių valdymo laikotarpiu.
Vatinger'is and Koenig'as tvirtina galimą knygos parašymo datą Ezekielio
gyvenimo metais. Ewald'as, Riehm'as, Smith'as, Kautsch'as ir kiti moko, kad
knyga sudaryta Manasėjo valdymo metais. De Wette'as, Bleck'as, Welshausen'as,
Reuss'as, Dillman'as ir kiti tiki, kad knyga buvo parašyta, kad Jošijo valdymo
laikais. Gesenius and kiti modernios kritikos atstovai surinkimo data laiko
Babilonijos priespaudos metus arba laikotarpį po to (Henning, 1990).
Žvelgiant
į Pakartoto Įstatymo knygos turinį matoma, kad teologai vėlgi yra pasidalinę į
atskiras mokyklas pagal tai, kaip jie interpretuoja knygoje randamą
informaciją. Naujasis kriticizmas bei struktūrinės analizės metodai – požiūriai
į Senojo Testamento knygas akcentuojant tai, kad jos yra užbaigtas produktas.
Tuo tarpu naujasis stilistinis metodas skatina antraeilės literatūros
analizavimą susijusios su Senojo Testatmento studijomis ir siekia „žinių
sprogimo“ (knowledge explosion). Tačiau ne visi teologai sutinka su antraeilės
literatūros studijavimu, manydami, kad vistiek neįmanoma jos visos apimti ir
išanalizuoti, tad geriau analizuoti pirminius šaltinius. Kaip matoma tiek
autorystės ir laikotarpio, kada Pakartoto Įstatymo knyga buvo parašyta,
klausimai, tiek pačio turinio neaiškumai lieka paslaptingu uždaviniu ne vienam
teologui.
Pakartoto
Įstatymo knygoje pastebėtas pamokslavimo stilius skaitovui gali sukelti
legalizmo baimę ir norą atmesti knygos skaitymą bei interpretavimą. Nuolat kartojami
žodžiai įstatai ir įsakai, keliamos sąlygos Dievo
tautai yra laikomos radikaliomis, karingo monoteizmo idėjomis (Rogers,
1997). Tiesmukiškumo
nepabūgusiems skaitytojams knygoje širdį paguodžia tarp visų įstatymų ir
reikalavimų pasirodantis pagrindinis žmogaus uždavinys santykyje su Dievu
– meilės pirmenybė prieš įstatymą. Tai galime atrasti ir Jėzus mokyme.
Jis savo didįjį meilės įsakymą suformulavo remdamasis šios knygos eilutėmis.
Knygos įtaka pasaulio mąstymui
Kadangi Pakartoto Įstatymo
knyga yra viena visos Biblijos dalis, o Biblija yra padariusi didžiulę įtaką
pasaulio mąstymui dėl to, kad yra gyvas ir veikiantis Dievo žodis, galima
teigti, kad Pakartoto Įstatymo knyga taip pat darė ir daro įtaką žmonių
gyvenimuose.
Pirmiausia įtaka pastebima
tų žmonių gyvenimuose, kam šis žodis buvo skirtas tiesiogiai - Izraelio
tautoje. Jų gyvenimuose Dievo žodis pateiktas Pakartoto Įstatymo knygoje darė
labai didelę įtaką – pradedant tuo, kad jų gyvenimo būdas rėmėsi Dievo
pateiktais per Mozę įstatymais, baigiant tuo, kad susiformavo tam tikri papročiai
pagal šios knygos žodžius: pradėta puošti savo viršutinius drabužius baltais
ar mėlynais vilnoniais kutais – zizith, ant rankos ar kaktos vyrams tvirtinti maldos
dėžutes – tefilim,
kalbėti specialią padėką prieš valgį. Šventosios Žemės turistams
tarp kitų suvenyrų šiandien siūlomos mezuzos – tūtelės su Biblijos ištrauka, kurios kabinamos
prie dešinės durų staktos pusės. Tai irgi paveldėta iš Pakartoto
Įstatymo knygos puslapių. Žinoma, ir garsioji šema Israel – kasdienė suaugusio
judėjo malda, Sandoros tautos tikėjimo išpažinimas (Šiaurės
Atėnai, 2012).
Knygos įtakingumą
pripažino ir pats Jėzus Kristus laikydamas ją itin reikšminga knyga ir
žvelgdamas į ją labai pagarbiai. Kristus citavo iš Pakartoto Įstatymo knygos
Dievo žodžius įvairiose savo gyvenimo situacijose – kai buvo gundomas, ka
kalbėjo žmonėms kalno pamokslą, kai diskutavo su Rašto aiškintojais ir
fariziejais apie teisingą Dievo garbinimą ar nagrinėjo teologinius klausimus,
kai pranašavo ateitį – Kristus rėmėsi žodžiu iš Pakartoto Įstatymo knygos.
Kadangi
iš Pakartoto Įstatymo knygos sudarytas didysis krikščionių patiepimas – be
išlygų mylėti savo Viešpatį ir savo artimą, šiandieniniam
krikščioniui ši knyga turėtų būti taip pat reikšminga ir kalbanti, nes Dievas
yra nesikeičiantis ir Jo žodis išlieka amžiams gyvas ir veiksmingas visoms
žmonių kartoms. Taip pat kadangi Kristus citavo Pakartoto Įstatymo knygos
žodžius parodydamas knygos reikšmingumą įvairiose mūsų gyvenimo situacijose,
žmonės remdamiesi Kristaus mokymu taip pat perima Pakartoto Įstatymo knygoje
pateikiamą Dievo žodį į savo gyvenimo praktiką – mylėti Dievą ir jam paklusti.
Kaip matoma iš Kristaus pirmųjų mokinių laiškų romiečiams, Galatijos krašto
tikintiesiems, žydams bei padrąsinimo žodžio vienas kitam, jie taip pat citavo Pakartoto Įstatymo žodžius,
šią knygą laikydami svarbia ir įtakinga žmonių mąstymui bei jų gyvenimams.
Matoma,
kad per kartų kartas Dievo žodis buvo ir yra reikšmingas bei veikiantis žmonių
istorijose. Galima teigti, kad ateities kartose Pakartoto Įstatymo žinia
Senajame Testamente ir jos pakartojimas Kristaus mokyme Naujajame Testamente
išliks gyvas žmonių gyvenimuose ir darys įtaką kasdieniuose sprendimuose.
Ko Pakartoto Įstatymo knyga moko apie
Dievą?
Pakartoto
Įstatymo knyga, kaip ir iškilieji Izraelio pranašai, išpažino ir
skelbė Dievą, kuris nepaliaujamai veikia politinių, ekonominių,
socialinių įvykių sūkuryje. Net sakydamas pamokslą, knygos autorius
ieško ne širdies, ne individo, bet tikėjimo tautos, bendruomenės,
pašauktos drauge kurti Dievo teisingumu paremtą gyvenimą. Teologijos
grožis ir tikrumas Biblijoje sveriami pagal tai, kiek jų pasirodo
pasaulio įvykiuose, žmonių institucijose ir tarpusavio santykiuose.
Pakartotas Įstatymas, apsiginklavęs Mozės autoritetu, neleidžia
pamiršti, kad į Pažadėtąją žemę įžengia tauta, kuri, prisiminusi
savo Dievo gerumą, ryžtasi gyventi kitaip negu jos kaimynai
(Šiaurės Atėnai, 2012).
Dievo
sąvybes atskleidžia išsakyti žodiai knygoje. Pirmiausia knyga moko apie mylintį Dievą, kad Jis sudarydamas Sandoros ryšį
su žmogumi žengė pirmąjį žigsnį, tuo tarpu žmones ragindamas išpažinti, kad Jis Izraelio tautą
išvedė tam, kad įvestų kitur. Pakartoto Įstatymo knygoje nurodoma, kad
paaukojus derliaus pirmienas Savaičiu arba Sekminių šventėje izraelietis su
dėkingumu turėjo išpažinti, jog „Jahvė išvedė mus iš Egipto su didžia jėga
ir galybe“ ir, kad „įvedė mus į šią vietą ir davė mums šią žemę,
sruvenančią pienu ir medumi“.
Sandora mokė, kad Dievas, kuris yra
tolimas yra taip pat ir artimas pakvietė žmogų į ypatingą santykį – Tėvo ir pirmagimio sūnaus santykį ir dėkingumas už atpirkimą buvo svarbiausia paskata
atsiliepti Dievui tikėjimu, t.y. klusnumu Jahvės įstatymui ir gyvenimu pagal Jo
pažadą eiti kartu į ateitį. Taip knygoje atskleidžiamas Sandoros pagrindas –
meilės ir dėkingumo ryšys (Rubšys,
1995, p. 251).
Pakartoto
Įstatymo knygoje kalbama ir apie teisingą Dievą, nusiteikusį žmogų bausti už jo
nusikaltimus, pavydulingą Dievą trokštantį artimo bendravimo ir santykio su
žmogumi. Knygos 6 skyriuje rašoma, kad “Viešpats mūsų Dievas yra vienas
Dievas“ (angl. vertimas)
– šia žinia skleidžiamas liudijimas prieš politeizmą. Dėl to, kad Jis, Jahvė,
yra vienintelis Dievas žmogus turi mylėti Jį visa širdimi, visa siela ir visu
protu. Žmogaus širdis su visa savo jėga ir energija turi priklausyti Dievui, o
tai reiškia atiduoti Jam savo širdį: dvasią, sielą ir kūną pašvęsti Viešpačiui
(Gaebelein, 2002).
Abibendrinimas
Nors
Pakartoto Įstatymo knyga sulaukia abejonių ir kritikos dėl autorystės, turinio
prasme ji yra labai vertinama ir giriama. Knygoje kalbama apie Dievo, Jahvės,
meilę žmonėms išreikštą per sudarytą sandorą ir žmonių skatinimą gėrėtis
Viešpačiu, paklusti Jo įsakams ir pasitikėti Juo. Pastebima, kad Kristus labai
vertino šią knygą ir naudojosi jos žodžiu atsispirti gundymams, atlaikyti
ginčus ir apginti tiesą.
Dar
viena sąsaja su Naujuoju Testamentu pastebima, t.y. didysis įsakymas Pakartoto
Įstatymo knygoje. Jis taip pat minimas ir Naujajame Testamente Kristaus mokyme,
taip rodydamas, Dievo žodžio amžinumą – jis nesikeičia ir galioja visiems
laikams, visiems žmonių kartoms – Dievas nori artimo santykio su žmogumi ir
Pakartoto Įstatymo knyga tai ypatingai aiškiai išreiškia.
Literatūra
1. Craigie
P. C. The book of Deutronomy/ The New International Commentary on the Old
Testament, 1976, USA, p.7.20
[žiūrėta 2013 sausio 3d. ] Prieiga per internetą: http://www.amazon.com
2.
Gaebelein
A. C. The book of Deutronomy. The Annotated Bible, 2007 [žiūrėta 2013 sausio
3d. ] Prieiga per
internetą: http://www.biblecentre.org/commentaries/acg_05_deuteronomy.htm
3. Henning K. Jerusalemer Bibel
Lexikon, 1990, Germany, p. 175-176
4. McConville J. G. Deutronomy/ Appolos
Old Testemanet Commentary, 2002, England p.17-21 [žiūrėta 2013 sausio 4d. ]
Prieiga per internetą: http://www.amazon.com
5. Poythress V. S The shadow of Christ
in the Law of Moses, 1991, USA, p.100
6.
Rogers C. Senojo Testamento pamokos. Pakartoto
Įstatymo knyga, 1997/4, p.6-7
[žiūrėta 2012 gruodžio
19d. ] Prieiga per
internetą:
7. Rubšys A. Raktas į Senąjį
Testamentą 1, 1995, Vilnius,
p. 224-229. 235
8.
Šiaurės Atėnai/ Kultūros savaitraštis Bilietas į
Pažadėtąją Žemę, 2012 [žiūrėta 2012 gruodžio 19d. ] Prieiga per internetą: http://www.satenai.lt/?p=19545
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą