Pliusai
ir minusai. Stipriųjų pusių ir dovanų panaudojimas. Silpnųjų pusių atmetimas,
pasimokymas iš praeities klaidų.
Hanspeter Jecker
Šv. Rašte Dievas vis
ragina savo tautą: „Jei norite pasiekti Pažadėtąją žemę, nepamirškite eiti keliu,
kuriuo Dievas jus vedė lig šiol“ (žr. Įst 8, 1-2). Palyginimas apie talentus
(Mt 25) ragina mus, anabaptistų bendruomenes, kelti tokius klausimus: Kurie
istoriniai įsitikinimai mūsų dienas pasiekė kaip brangus lobis? Kuriuos derėtų
atmesti ir pakeisti kitais? Ar gali būti, kad tam tikri svarbūs bibliniai
dėsniai pasaulyje išlieka neatskleisti vien todėl, kad mes jų nebranginame,
nepuoselėjame arba tiesiog nemokame vertinti tų dovanų? Gal anabaptizmo
tradicija, nepaisant kai kurių minusų, slepia savy daug perliukų, kurių nevalia
užkasti, bet priešingai – juos derėtų iškelti ir leisti apyvarton?
Glausta
istorijos apžvalga
Pačioje judėjimo
pradžioje anabaptistai vieniems amžininkams atrodė kaip religingi bepročiai,
oficialiajai bažnyčiai – kaip pavojingi eretikai, o valdžiai – kaip nuolat
besipriešinantys maištininkai. Ne vieną amžių šie tikintieji kentė
persekiojimus ir diskriminaciją, buvo įkaltinami ir kankinami, iš jų būdavo
atimama paveldėjimo teisė, jie būdavo apiplėšiami, verčiami bėgti ar net baudžiami
myriop. Tačiau – nors ir nedaug – atsirado ir jiems prijaučiančių. Kai kurie
juos laikė nuoširdžiais krikščionimis, besistengiančiais gyventi taip, kaip
jiems liepia tikėjimas.
Kas buvo tie
anabaptistai, kurie atsisakydavo lankyti valstybinės bažnyčios pamaldas, duoti
priesaikas ir stoti karo tarnybon? Anabaptizmo šaknys siekia Reformacijos
laikus, XVI amžių. Anabaptistai pritarė daugumai Reformuotos bažnyčios
įsitikinimų – tarp kitų ir Šv. Rašto autoriteto bei Dievo malonės svarbos
iškėlimui į pirmą vietą. Priešingai valstybinei bažnyčiai, anabaptistų
bendruomenių veikla buvo grįsta laisvanorišku bendravimu ir ryšiais, kurie
nepriklausė nuo valstybės. 1525 m. Ciuriche pradėti krikštytis suaugusieji.
Maždaug tuo pat metu panašūs judėjimai užgimė ir Olandijoje, Moravijoje bei
kituose Europos kraštuose.
Dėl nuolatinės
kritikos, kuri be paliovos liejosi iš nešventos (kitaip nepavadinsi) bažnyčios
ir valstybės sąjungos, anabaptistai veikiai užsitraukė galingųjų pyktį.
Nepaisant iškart po to sekusio persekiojimo, grupė tikinčiųjų, dažniausiai
vadintų menonitais (pavadinimas kilęs nuo olandų anabaptistų lyderio Meno
Simonso vardo), sparčiai augo ir plėtojo veiklą visoje Europoje. Gaila, tačiau
sistemingos represijos kai kurias anabaptistų grupeles privertė izoliuotis –
taip nutiko šios pakraipos tikintiesiems Šveicarijoje, pietinėje Vokietijos
dalyje ir Prancūzijoje. Tokie priešiški veiksmai lėmė šių tikinčiųjų
atsiskyrimą nuo visuomenės, o vidiniai konfliktai paskatino susiskaldymą, po
kurio atsirado kelios naujos grupės, pavyzdžiui, amišai (1693 m.). Nors kai
kuriuose regionuose, pavyzdžiui, Olandijoje bei keliuose dideliuose Vokietijos
šiaurinės dalies miestuose, anabaptistai džiaugėsi laisve puoselėti savo
tikėjimą. Šiuose regionuose bendruomenės nepasižymėjo separatistinėmis
nuostatomis, o veikiau siekė integruotis ir bendradarbiauti su visuomene.
Apie 1700 m.
suintensyvėję persekiojimai keliuose Europos regionuose beveik visai išnaikino anabaptistų
bendruomenes. Tačiau prasidėjus Apšvietos amžiui ir Prancūzijos revoliucijai,
šis išorinis spaudimas atlėgo. Pietizmo
ir Prabudimo judėjimo įtaka XVIII-XIX a. vėl paskatino vietinių bendruomenių
augimą. Tai vienur, tai kitur pasimatė naujos gyvybės ženklai. Pakilo ir kitos
grupės, kurios labai artimai siejo save su senąja anabaptistų tradicija:
baptistai (1610 m.), Apaštališkoji krikščionių bažnyčia (1830 m.) ir kt.
XVII a. – daugiausiai
dėl pabėgimo iš persekiojimo teritorijų, migracijos ir misijų – anabaptistų
tikėjimo apraiškų pastebėta jau ir už Europos ribų – pirmiau Šiaurės Amerikoje,
vėliau Afrikoje, Azijoje ir Lotynų Amerikoje. XX a. anabaptistų vizijos
gaivinti ėmėsi Šiaurės Amerikos menonitai – ir tai viso pasaulio anabaptistus
paskatino iš naujo giliai apmąstyti savo tikėjimo šaknis. Šiandien tiek senosios
istorinės, tiek naujosios bažnyčios kelia svarbų klausimą: Kokią
išraišką visiems bendri iš senosios anabaptistų tradicijos kylantys teologiniai
impulsai atras plačiame šiandienos kultūrinių skirtumų spektre?
Pamatinės
teologinės tiesos
Anabaptistų judėjimas
nuo seno garsėja įvairialypiškumu ir margumu. Laikui bėgant, išryškėjo keli
pamatiniai akcentai, iš kurių susiformavo anabaptistų tradicijos branduolys.
Pagrindinis Pasaulinės menonitų konferencijos narių uždavinys šiandien – „visa ištirti ir, kas gera,
palaikyti“ (1 Tes 5, 21). Žemiau išvardyti punktai laikomi pamatinėmis
anabaptistų tradicijos tiesomis.
- Šv.
Rašto autoritetas. Biblijos skaitymas –
reikšminga krikščionio tikėjimo ir gyvenimo veikla. Bibliją derėtų
skaityti nusiteikus viltingai, tikintis ir laukiant realių pokyčių.
Tikintysis turėtų išlikti atviras jos pamokymams. Bibliją patartina
nagrinėti bendruomenėje (išskirtinis anabaptistų bruožas). Bendruomeninėse
Biblijos studijose ypatingas dėmesys skiriamas Jėzaus Kristaus asmeniui,
kurį anabaptistai nuo seno laiko ryškiausiu Dievo apreiškimu. Anabaptizmo
tradicijoje labai akcentuojama tai, kad tikintysis turi stengtis
praktikoje pritaikyti tai, ko išmoko skaitydamas Bibliją. Tai laikoma
esminiu mokinystės elementu. Giliu anabaptistų įsitikinimu, Šv. Dvasios
vedimas būtinas ne tik aiškinant Šv. Raštą, bet ir pritaikant jį
kasdieniame gyvenime.
- Laisvas,
nepriverstinis tikėjimas ir savanoriška bažnyčios narystė. Savanoriškas
suaugusiųjų krikštas pradėtas praktikuoti, atmetus privalomąjį kūdikių
krikštą. Tikėjimo ir sąžinės laisvė reiškia bet kokios prievartos formų
atmetimą tikėjimo ir bažnyčios narystės klausimais.
- Autentiško,
asmeninio tikėjimo puoselėjimas. Išganymas gaunamas
ne per bažnyčios tarpininkavimą, ne per sakramentus, ir net ne per
paprastą patvirtinimą apie „nuteisinimą malone“, ne per įsitikinimą,
pagrįstą Šv. Rašto raide. Veikiau išganymas gaunamas per asmeninį
susitikimą su Dievu, kurio dėka keičiasi širdis, o vėliau ir visas žmogaus
gyvenimas, nes Dievo Dvasios veikimu įmanoma visa. Pačiame centre išlieka
šaukimas į atsivertimą, tikėjimą ir kristocentrišką mokinystę.
- Tikėjimo
bendrijų veikla atskirta nuo valstybės. Dievas ir
Jo karalystė verti aukščiausios lojalumo išraiškos visais tikėjimo ir
gyvenimo klausimais. Istoriškai anabaptistams nuo pat pradžių buvo labai
svarbu išlaikyti tam tikrą atstumą nuo žemiškų „kunigaikštysčių ir
valdžių“ (tautinių, kultūrinių, laikų dvasios ir pan. reikalų).
- Broliškais
ryšiais grįsta vietinių bendruomenių
veikla. Sąmoningų, laisvanoriškai tikėjimą
pasirinkusių krikščionių bendrijoje nė vienas neturi visko, bet kiekvienas
turi ką nors. Toks supratimas skatina individą savo turimomis dovanomis
prisidėti prie bendro labo (pvz., aiškinant Šv. Raštą ar priimant tam
tikrus sprendimus). Tokiais atvejais deramai įvertinami ne tik
„mažiausieji“, bet ir pasidalijama naštomis, o „stiprieji“ pataisomi.
Visokeriopas padrąsinimas, patarimai, įtikinėjimai ir pastabos – sprendimų
priėmimo ir konfliktų sprendimo pamatas, norint tapti tokia bendrija, kuriai
atleista ir kuri pati būtų atlaidi.
- „Atsivertimo
vaisiai“. Regima, praktinė tikėjimo
pasekmė ir svarbi išraiška – tai
dėkojimas už visa, kas gauta. Žodžių ir darbų nuoseklumas (o ne „viena
sakau, kita darau“), užtvirtina tikinčiojo įsitikinimus ir pareiškimus.
„Atsivertimo vaisiams“ susidūrus su pasipriešinimu, moralinės drąsos ir
pasirengimo kentėti kitų labui gręžiamės į Kristų. Tarp daugelio kitų
„atsivertimo vaisių“ yra ir pasikeitęs požiūris į žmones už tikėjimo
bendruomenės ribų. Pagalba atsidūrusiems bėdoje bei reikmių patenkinimas –
taip pat svarbus aspektas.
- Meilė
priešams ir smurto/prievartos atsižadėjimas.
Dievas Jėzaus Kristaus asmenyje pasiaukojo dėl savo priešų – Jis
nesunaikino jų savo galybe ir jėga (nors būtų laisvai galėjęs tai padaryti).
Meilė priešui, su(si)taikymas ir prievartos/smurto atsižadėjimas – esminės
savybės, kuriomis pasižymi Dievas ir kuriomis turėtų pasižymėti Jo tauta.
Blogio įveikimas geru – aiški sekimo paskui Kristų ir Jo vardo nešiojimo
pasekmė. Atsisakymas duoti priesaikas, tarnauti kariuomenėje, pritarti
mirties bausmei ar kitoms gyvybės naikinimo formoms – tai bruožai, kuriais
nuo seno pasižymi krikščioniškasis anabaptistų liudijimas.
Silpnybės ir minusai
Šia
santrauka tikimasi išryškinti keletą svarbiausių ir ryškiausių savybių,
kuriomis pasižymi istorinis anabaptistų tikėjimas, su viltimi, kad ši
informacija pravers šiuolaikinėms anabaptistinės pakraipos bažnyčioms visame
pasaulyje. Čia derėtų pažymėti, kad be galo svarbu atkreipti dėmesį ir į iš tų
ryškiųjų savybių kylančius pavojus, kad pliusai staiga nevirstų minusais. Deja,
anabaptizmo tradicijos besilaikantys krikščionys ne visuomet įstengdavo laiku
pastebėti kai kurias grėsmes. Jei siekiame pasimokyti iš savo praeities ir
istorijos, privalome atsižvelgti į labai konkrečias silpnąsias puses ir tam
tikrus už jų slypinčius pavojus, atvirai juos pripažinti, kad galėtume
pasitaisyti, keltis ir judėti pirmyn.
1. Pabrėždami
laisvanorišką, neprievartinį tikėjimą, anabaptistai kartais perlenkia lazdą ir
pernelyg užakcentuoja žmogaus nuopelnus. Reikia žiūrėti, kad individo ištartas
„Taip“ Dievui netaptų svarbesniu už Dievo ištartą „Taip“ žmogui.
2. Anabaptistų
nonkonformistiška drąsa kartais gimdo aroganciją, pasipūtėlišką nuosavą
teisumą, tendenciją skaldytis ar „atsiskirti nuo pasaulio“ ir užsidaryti
„šventeiviškuose getuose“.
3. Anabaptistų
pabrėžiami „atsivertimo vaisiai“ kai kuriais atvejais pasireiškė elitizmo
nuostatomis, silpninančiomis darbais pelnyto teisumo formomis ar šiurkščia
legalizmo apraiška.
4. Aukšti
moraliniai ir etiniai anabaptistų keliami reikalavimai kai kuriais atvejais
skatina nenuoširdumą ir veidmainystę, nemalonias ir silpninančias saviapgaulės
formas, savo klaidų ir trūkumų neigimą.
5. Anabaptistų
nusiteikimas kentėti kai kurias atvejais pagimdė kartėlį, nusivylimą valdžia ir
visuomene. Kartais tai gali pasireikšti baime, melancholija ar bailumu.
6.
Anabaptistų taip propaguojama
vietinė bendruomenė ir besąlygiškas Šv. Rašto tiesos laikymasis gali
susiaurinti požiūrį ir kliudyti tikintiesiems matyti platesnį vaizdą, Jėzaus
Kristaus bažnyčios visumą.
Išvados
Kaip matote,
anabaptizmo istorija ir teologija labai marga, joje yra ir šviesos, ir šešėlių.
Pagrindiniai šio judėjimo akcentai pasiekė mus iki pat šių dienų ir vis dar
tebėra aktualūs. Anabaptizmo tradicijos punktai šiandien plačiai aptarinėjami
tiek anabaptistų-menonitų bažnyčiose, tiek už jų ribų. Jei laikome save
globalios anabaptistų-menonitų bendruomenės dalimi, tai turime suvokti, kad
kiekvienos atskiros bendrijos indėlis yra tik dalinis ir savitas. Tokios
įvairuojančios tradicijos apraiškos neturėtų mūsų bauginti, o priešingai
– turėtų mus išlaisvinti tiek, kad kitų skirtumus priimtume ne kaip grėsmę, o
kaip palaiminimą. Toks požiūris skirtumus padės priimti dėkinga širdimi, atvers
dialogams su kitais, suteiks galimybę atidžiau apmąstyti savo pačių
įsitikinimus.
Hanspeteris
Jeckeris dėsto bažnyčios istoriją Bienenbergo seminarijoje, Šveicarijoje.
Autorius yra netoli Bazelio įsikūrusios menonitų bendruomenės narys ir
Šveicarijos anabaptistų istorijos tyrinėtojų draugijos prezidentas.
Išvertė Rūta
Rušinskienė
Straipsnis paimtas iš
žurnalo „Courier“, 2012/4 (www.mwc-cmm.org).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą