Džonas Bunjanas – XVIIa. Anglijoje gyvenęs ir
aktyviai veikęs krikščionis rašytojas bei pamokslininkas.
Biografijoje rašoma, kad jo visas gyvenimas buvo nelengvas: jau
jaunystėje jis iš tėčio perėmė darbinius įgūdžius ir dirbo
paprastu keliaujančiu meistru; per vienerius metus jis neteko
motinos ir sesers; tada šeimoje atsirado pamotė ir Džonas išvyko
tarnauti į armiją. Džonas Bunjanas savo jaunystę vadino apleistu
gyvenimu nuodėmėje, tad savo dvasinę kelionę pradėjo nuo tada,
kai išgirdo balsus ir pamatė baimę keliančias vizijas.
Nenuostabu, kad ir jo knyga, bene pats žymiausias pasaulyje
alegorinis veikalas, „Piligrimo kelionė“ parašyta remiantis
autoriaus patiriamais vaizdiniais. Įtikėjęs Džonas Bunjanas
pamokslavo ne tik bažnyčioje, bet progai pasitaikius, ir už jos
ribų. Ne kartą suimtas, įkalintas ir bandytas perkalbėti dėl
savo aktyvaus pamokslavimo, Džonas Bunjanas išlaikė karštą
troškimą skelbti Dievo žodį kiekviename savo žingsnyje, tad tai
darė iki pat mirties - po apsilankymo pas tėvą ir sūnų, kuriuos
ėjo sutaikyti, Džonas persišaldė ir mirė.
Džono Bunjano knyga „Piligrimo kelionė“ yra
laikoma labai svarbia krikščioniško dvasingumo kelią
apibūdinančia knyga ir yra išversta į daugelį kalbų. Teigiama,
kad vienu metu jos vertimas į kitas kalbas buvo labai stipriai
paplitęs ir ji buvo įtraukta į labiausiai verčiamų knygų sąrašą
po Biblijos. Matomas šios knygos populiarumas parodo teksto
reikšmingumą ir svarbą krikščionių dvasiniam augimui. Šiame darbe bus trumpai pristatomas knygos turinys; iškeliami klausimai ir pamąstymai; pateikiamas apibendrinimas ir rekomendacijos
skaitytojams.
Knygos turinys
Knyga prasideda autoriaus pozicijos nusakymu – jis
užmiega prie urvo dykumoje ir susapnuoja sapną. Visa knyga yra to
sapno atpasakojimas naudojant alegorijas. Alegorija – tai
literatūrinė raiškos forma, kuri tam tikrą idėja autoriui padeda
išreikšti simboliniu įvaizdžiu. Šioje knygoje alegorijos
naudojamos žmonėms ar kokiems gyviams apibūdinti (vardas atspindi
tam tikrą charakterio bruožą, pvz.: Pirmojo Adomo dukros – Kūno
geismas, Akių geismas ir Gyvenimo puikybė) bei pavadinant vietoves
(pavadinimai atspindi vietos paskirtį, pvz.: Sunkumų kalnas, Pelno
mėgėjų miestelis).
Knyga prasideda nuo to, kad pagrindinis knygos
veikėjas, vardu Krikščionis, patiria pražūties baimę ir
ruošiasi iškeliauti į Karališkąjį miestą. Prieš išeidamas
jis diskutuoja apie pražūtį su šeimos nariais bei kaimynais ir
sulaukęs palaikymo iš vieno kaimyno iškeliauja Karališko miesto
link. Beeidamas jis pakliūna į įvairius išbandymus: įklimpsta į
Nusiminimo liūną; kopia į sunkumų pilną kalną; eina per
Pažeminimo ir mirties slėnį, tuštybės kupiną miestą; bando
įveikti Patogumo lygumą ir Pelno kalną; susigundo pasukti
aplinkeliu ir papuola į jame slypinčius pavojus; žengia per
Negyvėlių kelelį ir Užburtąją žemę, kad pasiektų Karališkąjį
miestą. Daug vietovių Krikščioniui tenka praeiti, kad patektų į
mylimąją šalį. Kelionės metu jis sutinka įvairiausių žmonių:
vieni jam padeda nenuklysti nuo saurojo kelio – Evangelistas,
Pagarba, Geravalis, Žibantieji, vartininkas Budrusis bei mergaitė
Apdairioji, kiti palaiko piligriminės kelionės metu – Ištikimasis
ir Viltingasis, treti siekia išgązdinti ar nukreipti neteisingu
keliu – Pasaulietinis išminčius, Formalistas ir Veidmainys,
Baimingasis ir Nepasitikintis, Tuščias pasitikėjimas ir Ateistas.
Apžvelgus knygos turinį, matoma, kad Krikščionio
eitas piligriminis kelias nebuvo lengvas. Įvairios patirtys
reikalavo išminties priimant sprendimus, jėgų, tikėjimo ir
vilties, kaip ir kiekvieno mūsų tikėjimo kelias.
Kilę klausimai ir pamąstymai
Skaitant knygą jau pačioje pradžioje kilo keistas
jausmas – jos rašymo maniera itin skirtinga nuo prieš tai mano
skaitytų knygų. „Kokie čia veikėjų vardai?“ – klausiau
savęs, pasimetusi autoriaus perteikiamame turinyje. O tai, kad
pagrindinis veikėjas Krikščionis norėdamas išsigelbėti paliko
savo šeimą ir pabėgo užsikimšęs ausis nuo savo šeimos, visai
sukėlė sumišimą mano galvoje „Kas čia vyksta? Nesuprantu“.
Pradėjau skaityt iš naujo ir gaudyti kiekvieną momentą, nes
supratau, kad greitai šia knyga neprabėgsiu, ji reikalauja
atsidavimo ir įsiskaitymo. Perskaičiusi visą knygą turiu
pripažinti – knyga ne eilinė, gal dėl to tokia populiari. Ji
manyje sukėlė nemažai minčių. Šiame darbe pasidalinsiu
pamąstymais apie Krikščionio sprendimą palikti šeimą ir išeiti
ieškoti išsigelbėjimo nuo pražūties; taip pat apie Biblijos
svarbą nuodėmės atpažinimui savyje ir tolimesniam dvasingumo
formavimuisi; apie piligrimo patirtus sunkumus ir Viešpaties
numatytas poilsio stoteles kelionės metu; apie tikros draugystės
reikšmę keliaujant.
Esu
baigusi socialinio darbo studijas, tad manyje susiformavęs požiūris,
kad šeima yra socialinis organizmas, kuris turi rūpintis visu kuo,
kas vyksta jo viduje siekiant bendro gėrio, o išsiskyrimas ar
vienas kito palikimas yra neteisingas, skaudinantis ir ilgam
paliekantis žaizdas žingsnis. Šioje knygoje Krikščionis
susiduria su pražūties baime ir tam, kad išsigelbėtų nusprendžia
palikti savo šeimą, žmoną bei vaikus, ir iškeliauti ieškoti
išsigelbėjimo. Pirmos sukilusios mintys tai perskaičius buvo
neigiamos – „Kaip jis taip gali pasielgti? Jis turi rūpintis
savo šeima, o ne ją palikti.“ Skaitant toliau viskas aiškėja –
pamatęs savo nuodėmingumą žmogus suvokia, kad jam reikia to,
kuris jį išgelbėtų iš nuodėmės galios ir ryžtasi paieškai,
tuo tarpu tam, kuris bijo prarasti šį pasaulį ir yra pasidavęs
pasaulio pomėgiams, toks siekis yra kvailybė ir to siekiantieji
atrodo kvailiais. Krikščionis meldžiasi už savo šeimą, kad jų
akys atsivertų ir jie suprastų einantys pražūtin, tačiau veltui.
Krikščioniui telieka palikti šeimą ir keliauti ieškoti
išgelbėtojo vienam. Skaitant papildomą literatūrą apie šią
knygą sužinojau, kad 1684m.
buvo
išleista antra knygos dalis, kurioje pasakojama, jog Krikščionio
žmona su vaikais ir jų žmonomis taip pat nusprendė eiti
Krikščionio pramintu taku gelbėjimo link, tad tikėtina, kad
drąsus, nors ir skaudus, apsisprendimas ieškoti Dievo karalystės
yra užkrečiantis dalykas.
Knygoje labai aiškiai įvardinama Biblijos reikšmė
žmogaus dvasiniam formavimuisi. Krikščionio buvo klausiama: „Kaip
pradėjai jausti tą naštą, kuri slegia tavo pečius?“, jis sakė:
„Skaitydamas štai šią knygą, kurią laikau rankoje“.
Pradžioje taip pat rašoma, jog sapne autorius matė žmogų su
knyga rankose, jis ją „atsivertė ir skaitė, po to ėmė verkti
ir drebėti <...> pratrūko graudžiai raudoti“ ir klausė
savęs, ką jam daryti. Vėliau autoriaus rašoma, kad žmogus
vaikščiojo po laukus, ir kaip paprastai skaitė savo knygą.
'Piligrimo kelionė“ tik patvirtina, kad Dievo žodis yra pilnas
tiesos ir nuolatinis jos skaitymas padeda suprasti savo nuodėmingumą
bei veda Dievo pažinimo link. Skaitydamas Raštą žmogus teisingai
suvokia save, aplinką, auga, stiprėja ir artėja prie Dievo.
Krikščionis norėdamas išsigelbėti nuo pražūties
ėjo taku vedančiu į Dievo miestą. Jam teko patirti daug sunkumų:
keletą kartų nukrypti nuo kelio ir vėl prie jo sugrįžti;
susidoroti su savo ambicijomis bei silnumu; atsispirti Velnio
gundymams bei sumušimams; prarasti kelionės draugą; išsivaduoti
iš milžino Nusiminimo ir jos žmonos Pasitikėjimo stokos gniaužtų;
įveikti Mirties upę. Visuose tuose sunkumuose knygos autorius
atskleidžia nuostabų dalyką, Dievo rūpestį piligrimais. Po
sunkumų, kai žmogus pavargsta, Dievas duoda laiko jam atsigauti.
Jis suteikia poilsį, ramybę, padeda atsistoti ant kojų, motyvuoja
keliauti toliau parodydamas, kokie nuostabūs dalykai laukia įveikus
kelionę, ir toliau leidžia keliauti per sunkumus iki kitos poilsio
stotelės.
Knygoje rašoma, kad piligriminiu keliu Dievo link
keliauja nemažai žmonių, tačiau vieni jų nutraukia kelionę
susidūrę su pirmuoju sunkumu, kiti nusprendžia gręžtis atgal
išsigandę būsimų išbandymų. Taip yra ir realybėje – vieni
žmonės iškart atmeta Dievo malonės dovaną, kiti – susidūrę
su sunkumais, treti apsigalvoja apgauti kitokių tiesų. Knyga padeda
peržvelgti galimas kliūtis artėjant prie Dievo. Knygoje autorius
atskleidžia tikros draugystės svarbą kelionės metu - Krikščionis
turėjo draugą, kuris jam padėjo sunkume, motyvavo, suteikė jėgų
ir palaikė, kitu atveju, jis būtų pasidavęs, paskendęs ar
sugrįžęs atgal į netikėjimą. Dvasingumo keliu einame visi,
tačiau buvimas kartu su kitu žmogumi padeda įveikti kelionėje
slypinčius sunkumus ir bėdas.
Apžvelgus kilusius klausimus, galiu teigti, kad ši
knyga yra turtinga savo mintimis ir idėjomis apie žmogaus
keliaujamą dvasingumo kelią. Šiame darbe aptariau tik keletą
aspektų, nors įžvelgti pavyko jų daug daugiau.
Apibendrinimas ir rekomendacijos
Džonas Bunjanas knygoje „Piligrimo kelionė“
aprašo žmogaus, vardu Krikščionis, sunkumų ir džiaugsmų kupiną
kelionę Dievo artumo link. Knygoje veikėjų ir vietovių vardai yra
simboliniai ir parodo daugiau charakteristiką, nei patį vardą, tad
tokiu būdu autorius suteikia galimybę kiekvienam skaitovui atrasti
sau vietą knygos veikėjų sąraše.
Knygą rekomenduočiau perskaityti kiekvienam
tikinčiajam siekiančiam vis labiau artėti prie Dievo, įsijausti į
knygos veikėjo Krikščionio kelionę ir realiai pažinti esamų
gyvenimo išbandymų prasmę bei bendruomenės svarbą gyvenime ir
jos palaikymą išlaikant tiesą.
Apibendrinant galiu teigti, kad pradžioje kilusi
sumaištis dėl kitokio ir neįprasto knygos turinio pateikimo būdo
ir keistų veikėjų vardų vėliau virto prasminga šiandienai
pritaikoma informacija gilinantis ir suprantant dvasinio augimo
tematiką.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą