Artūras Rulinskas
Mes tikrai kasdien negalvojame apie teisingumą,
tačiau kartais, kai asmenine patirtimi prisiliečiame prie neteisybės ir kai
mums pradeda labai skaudėti, tuomet norime teisingumo. Patyrę neteisybę
dažniausiai kaltiname kitą, o patys, būdami nukentėję, tik ašarojame ir ieškome
būdų nuostoliams atstatyti, ir dažnai dar trokštame atkeršyti skriaudėjui
teisinėmis priemonėmis.
Vis dėlto patirdami neteisybę turime ieškoti
atsakymų ne kaip išspręsti atskirus atvejus, o pažvelgti, kas vyksta
visuomeniniu lygmeniu. Gal kartais mes patys esame sudarę geriausias sąlygas
neteisingumui klestėti, kaip neprižiūrėtame darže sudarytos geriausios sąlygos
piktžolėms augti?
VIEŠPATS per pranašui Izaijui duotą regėjimą leidžia ir mums
praregėti dėl visai šalia mūsų vykstančių neteisingų darbų, įvykių ir
mąstysenos.
Teisingumas –
pažinti Dievą
„Jautis pažįsta savo savininką, ir asilas savo šeimininko ėdžias; tik Izraelis nežino,
mano tauta nesupranta.“ ... Jie paliko VIEŠPATĮ, atmetė Izraelio Šventąjį,
atsuko jam nugarą. Iz 1,2b-4
Pokalbį apie teisingumą turbūt
ir turėtume pradėti nuo šios minties: o koks mano santykis su VIEŠPAČIU?
Visada, prieš žvelgdamas į pasaulį ir sakydamas „o koks siaubas, nėra žemėje
teisingumo“, pirmiausia aš pats sau
turiu atsakyti: „Ar esu teisingas svarbiausio žemėje santykio atžvilgiu?“
Izaijas,
girdėdamas žmonių burbėjimą ir nepasitenkinimą, tą jiems ir pasakė klausdamas:
„O koks jūsų santykis su Dievu?“ Štai ir jautis, ir asilas supranta, kur yra jų
namai, ir jie gerbia savo šeimininką, yra dėkingi už pilnas ėdžias maisto. Ar
mes, kaip svarbiausias Dievo kūrinys, esame Jam dėkingi už visa tai, ką Jis
mums suteikė?
Teisingumo
pradžia yra santykyje su Dievu. Dievas augino, auklėjo savo tautos žmones ir
tikėjosi grįžtamojo santykio. Teisingumas Dievo atžvilgiu yra Jį pažinti,
domėtis Juos, suprasti Jį ir mylėti Jį visa savo esybe. Dievo nepažinimas -
sukilimas prieš Jį, ir tai pirmasis žingsnis žemyn į neteisybę. Jeigu tėvų
mylėti, auginti ir auklėti vaikai juos apleidžia, sakome, kad tai neteisybė,
nes sąmoningai yra apleidžiamas svarbiausias santykis.
VIEŠPATIES mokymas ir Jo
įstatymai kalba apie tai, kad tikintys Juo žmonės augintų ir auklėtų
ateinančias kartas, kad asmenybės bręstų ir kad ši branda reikštųsi vieningais
santykiais, panašiais gyvenimo tikslais, minties vienybe, dalijimusi jausmais,
tarpusavio pagarba, rodomu gailestingumu.
Dažnai manoma, kad žmogus
auginamas ir auklėjamas tam, kad pažintų pasaulį ir jo sistemas, iš kurių
galėtų pasiimti tai, kas jį daro laimingą. Dievas, būdamas teisingas, daug
duoda, iš Jo prievarta nieko nepaimsi, o iš pasaulio reikia imti, galima
gudrumu, smurtu - kaip kas moka.
Štai Izaijas pastebi, ką Judo ir
Jeruzalės žmonės gavo atgal imdami iš pasaulio – jie apsikrovė nedorybėmis ir
piktais darbais, tapo ištvirkę, patyrė smurtą, jie tapo ligoti, žaizdoti, jų
kraštas virto tyrais, miestai sunaikinti ugnies. Skaitydami Izaijo knygą matome, kad krašte tik
nusikaltimai: žudomi žmonės, didėja infliacija, valdžia ir valdininkai ima
kyšius, užmerkia akis teisingumui.
Tikrai, nepažindami Dievo, jie sukilo prieš Jį -
nėra teisybės. Iš pasaulio gavę materializmą ir individualizmą, jie
prarado vienybę, dvasingumą, teisingumą, gailestingumą.
Izaijas mums parodo, kad pasaulis
žmogui neduoda visko, o tik truputį, kurio nori daugelis, o prisibrauti gali
tik keletas. Keista, tačiau Dievas duoda viską, tačiau po truputį. Pažindamas
žmogaus širdį Dievas jai nepataikauja, nes gaudamas viską, ko trokšta, žmogus
susireikšmina ir didžiuojasi.
Mano tauta nesupranta! –
tai nusivylimo žodžiai. Dievo nepažinimas, dvasinė nebranda, gyvenimo būdas
pagal save ir yra sukilimas prieš Dievą, ir tai yra didžiausioji neteisybė.
Teisingumas –
mokytis daryti gera
Netrypkite daugiau mano prieangių! Liaukitės aukoti
bevertes atnašas, smilkalai kelia man pasibjaurėjimą. Jaunaties ir šabo, sueigų
šaukimo, iškilmių su piktais darbais aš negaliu pakęsti. … Nusiplaukite ir
būkite švarūs! Pašalinkite savo darbų blogį man iš akių, liaukitės darę pikta,
mokykitės daryti gera. Atsidėkite teisingumui, padėkite engiamajam, užstokite
našlaitį, ginkite našlės bylą. Iz 1,12-13.16-17
Kita neteisybė - apsimesti
religingais. Izaijo nuomone, tai blogis. Kai žmonės dedasi religingais, vaidina
tikinčius, mušasi į krūtinę įrodinėdami, kad jie yra VIEŠPATIES, o kartu gyvena
netikinčiojo žmogaus gyvenimą – tai neteisybė. Teisingumas būtų pasikeisti ir
atsiversti, pradėti mokytis daryti gera.
Tai, ką izraelitai vadina
atėjimu pas Dievą, iš tiesų visiškai nėra atėjimas. VIEŠPATS kalba tautai reikalaudamas, kad jie
netryptų šventyklos prieangių, kad liautųsi aukoti ir smilkyti, kad nešvęstų
švenčių. Šių tikinčiųjų atėjimas Dievui yra pasibjaurėtinas, šlykštus, našta ir
vargas.
Kaip gali būti tokia skirtinga nuomonė – žmonės
sako “tai geri papročiai, dvasingi ir neklystanti teologija”, o Dievas sako
“Man visa tai be galo šlykštu”?
Išties ne aukos, ne papročiai ir ne šventės yra
patys savaime blogi, o garbintojai, kurie ateina ne tiek pagarbinti Dievą, kiek
patys pasijausti geriau. Religija
jiems ne santykis, o tam tikra kolektyvinė sielos anestezija. Manyčiau, šioje
situacijoje ir patys kunigai kalti, nesakydami tiesos ir greičiausiai dėl
nešvaraus pelno skatindami žmones taip veidmainiauti. Tiek senajame Izraelyje,
tiek šiuolaikiškoje krikšionybėje šis Dievo garbinimo klausimas visą laiką
iškyla į paviršių. Tai,
kas Dievui turėtų kelti pasitenkinimą, Jam tampa pasibjaurėtina.
Verčiau pažiūrėkime, kokie dalykai Dievui
malonūs. Akivaizdu, jog neužtenka, kad atėję pas Dievą Jam pasakytume: “Štai aš
vykdau Tavo įsakymą švęsti šabo dieną, dabar pasidžiauk manimi, įrašyk pliusą.”
VIEŠPAČIUI svarbu, kad
ateidami pas Jį būtume švarūs, atsisakę blogio, besimokantys daryti gera,
atsidėję teisingumui, padedantys engiamajam, užstojantys ir ginantys našlaičius
ir kitus beteisius žmones. Pranašas Michėjas taip pat skelbė: Žmogau, jis
tau pasakė, kas gera ir ko iš tavęs reikalauja VIEŠPATS: tik daryti, kas
teisinga, mylėti ištikima meile ir nuolankiai eiti su savo Dievu (Mch 6,8).
Kiekviena
kultūra turi savo ambicijų dėl papročių ir Dievo garbinimo praktikos. Štai čia
matome, kad Dievas kalba izraelitams, norėdamas juos grąžinti nuo jau priimtinų
papročių į paprastesnį supratimą. Tai, kaip tikėjo Abraomas, Izaokas, Jokūbas,
Jobas ir kiti senovėje, yra daug svarbiau, negu ta religinė forma, apie kurią
kalba Izaijas (ir vis dar šiuolaikinė), pilna visokiausios meno pompastikos,
kvapų, didingų mostų, simbolinių reikšmių, spalvotų apdarų, sueiliuotų
pratarmių, nuostabios architektūros pastatų. Geriau turėti mažiau religinės
liturgijos, tačiau išlaikyti švarią širdį, norią Dievui tarnauti dvasią.
Atsakymas visada priartėja
prie esminio dalyko – mūsų sielos švarumo ir širdies tyrumo. Ne argumentai mus
atveda prie VIEŠPATIES, ir ne argumentai mus atitolina nuo Jo; taip pat ir
teisingumas vydomas ne argumentais, o
meile, užuojauta, gailestingumu, patarnavimu, gelbėjimu, pasiaukojančiu
pavyzdžiu. Bažnyčia pirmine savo samprata - tai žmonės, kurie atstatė santykį
su Dievu, kurie patyrė nuodėmių atleidimą ir nori tarnauti. Apvalę savo sielas
norime būti arti VIEŠPATIES, o nuodėmių sutepti ir neatgailavę esame linkę
tolti nuo Dievo. Apsivalę esame arčiau teisingumo, o nusidėję – nutolę nuo jo.
Per karalių Dovydą apie tai girdime: Kas gali įkopti į VIEŠPATIES kalną? Kas
gali įžengti į jo šventąją buveinę? Tas, kurio rankos nekaltos ir širdis tyra,
kuris netrokšta tuštybių ir apgaulingai neprisiekinėja artimui. Jis gaus
VIEŠPATIES palaiminimą, teisų atlygį Dievo, savo Gelbėtojo. Tokia yra karta tų,
kurie į jį kreipiasi ir ieško Jokūbo Dievo veido (Ps 24,3-6).
Kviesdamas apsvarstyti
mūsų sielos reikalus, VIEŠPATS rodo mums pagarbą, lygiavertiškumą (kurio nesame
verti) ir pagalbą mus apvalyti. Kviesdamas apsvarstyti VIEŠPATS pasirodo, koks
Jis bendraujantis ir norintis santykio su mumis, koks Jis orus, leidžiantis
pasirinkti teisingumą žemėje.
Teisingumas – atkurti teisumo
miestą
Atkursiu
jūsų teisėjus, kokie buvo senovėje, ir patarėjus, kokie buvo pradžioje. Tada tu
būsi vadinama Teisumo miestu, ištikimuoju miestu. Iz 1,26
Manau, kad visi norime kažkuo būti ir kažkuo nebūti, tačiau
būti teisiu ir ištikimu paprastai nėra tas siekinys, kuriuo mes žavėtumės ir
dėl kurio labai stengtumės, kad bet kokia kaina būtume teisūs ir ištikimi
žmonės. Tokios sąvokos atrodo labiau papildančios tai, kuo mes norime būti:
pirmiau – verslininkas ir tik po to sąžiningas, pirma draugas ir tik po to
ištikimas. Pagal Dievą yra kitaip. Dievas nenori mūsų charakterizuoti –
statybininkas, mokytojas, sportininkas, pardavėjas. Jam svarbiau matyti žmogaus
charakterio nuostatą – ištikimas, teisus, taikdarys, gailestingas ir t. t.
Kalbant apie miestus ir
valstybę, mąstoma panašiai. Sakoma: „Šitas yra pramonės miestas, šitas
kultūros, o šitas pramogų ir poilsio miestas.“ Kiekvienas miestas didžiuojasi
tokiu išskirtinumu, dėl kurio
miestiečiai užsidirba pragyvenimui ir gerai jaučiasi.
Apie kurį mūsų gražios
šalies miestą sako: „Šis yra Teisumo miestas, šis Gerumo miestas, šitas yra
Ramybės ir Saugumo miestas“? Girdime priešingai: „Šiame mieste pavojinga
vaikščioti vakarais, ten žmonės užsiima kontrabanda ir t. t.“ Išgirdus Izaijo
nuomonę apie to laikmečio Jeruzalę, šiaušiasi plaukai, nes apie Jeruzalę jis
sako, kad tai kekšė (Iz 1,21). Miestas, kuris vieniems atrodo dvasingumo
sostinė, į kurį miniomis traukia turistai patirti Dievą, pranašo požiūriu yra
paleistuvystės sostinė. Manau, daug žmonių dėl tokių Izaijo žodžių buvo
įsižeidę.
Neteisybė ir teisingumas
yra taip arti mūsų, kad ir apie vieną, ir apie kitą žinome pakankamai daug, ir
iš tiesų tik mūsų pasirinkimas lemia, kokie mes norime būti savo gyvenime.
Visi žinome, kiek daug
pasaulyje neteisybės ir kaip dažnai skundžiamasi, kad nėra teisingumo, ir tai
tarsi suteikia teisę nesielgti teisingai, nes teisingumo nėra. Iš tiesų teisybė
ir teisingumas yra, tik reikia rasti, kas vykdo teisingumą, kas jį praktikuoja,
kas juo gyvena.
Kas vykdė teisingumą
Jeruzalės mieste? Kas buvo tas asmuo ar asmenys, kurie priimdavo žmonių ginčų
ir nesutarimų sprendimus? Karalius, biurokratai, kunigai, pranašai? VIEŠPATS
kalba: Atkursiu jūsų teisėjus, kokie buvo senovėje, ir patarėjus, kokie buvo
pradžioje (26 eil.).
Be abejonės, visuose sluoksniuose turi būti teisių ir
ištikimų žmonių, kas yra stipriau negu tai, ką jie daro. Jų nuoga profesinė
įtaka VIEŠPAČIUI yra visiškai nepakankama. Kunigai, pranašai ir eiliniai
tikintieji, užimantys įvairius postus valstybėje, vyriausybinėse ir
nevyriausybinėse organizacijose, turi didelę įtaką teisingumui, jie gali
formuoti gyventojų pasaulėžiūrą teisingumui.
Girdime, kad VIEŠPATS
ruošiasi keisti teisėjus ir patarėjus. Jie užkopė karjeros laiptais į labai
įtakingas pozicijas ir nevykdo tikro teisingumo. Jie ima kyšius, nesprendžia
krašto varguolių bylų. Jie turi didelę įtaką, tačiau pataikauja tiems, kas
daugiau moka. Dėl privačių interesų, dėl Dievo nepažinimo jie yra sustabdę
teisingumą ir miestą pavertę apgailėtina vieta gyventi.
Viena iš tų esminių VIEŠPATIES minčių ... tada tu būsi
vadinama Teisumo miestu ... Mes girdime, kad keisdamas miestą, keisdamas
visuomenę, keisdamas pasaulį VIEŠPATS atras naujų teisėjų, naujų patarėjų,
naujų administratorių, naujų kunigų ir pranašų, naujų pardavėjų, naujų mokytojų
- tokių, kurie teisesni ir ištikimesni Dievui. Teisumui atsidavusius žmones
Dievas pažįsta ir Jis juos naudos, prieš tai pašalindamas tuos gerai
užgyvenusius iš neteisybės pelno.
Nežinau, ar šiame regėjime
Izaijas pamatė ir tą ateities miestą, kurio tikėjimu laukiame ir mes, šių laikų
Kristaus sėkėjai, apie kurį naujai buvo apreikšta Jėzaus apaštalui Jonui: ir
aš išvydau šventąjį miestą – naująją Jeruzalę, nužengiančią iš dangaus nuo
Dievo; ji buvo išpuošta kaip nuotaka savo sužadėtiniui. Ir išgirdau galingą
balsą, skambantį nuo sosto: „Štai Dievo padangtė tarp žmonių. Jis apsigyvens
pas juos, ir jie bus jo tauta, o pats Dievas bus su jais“ (Apr 21,2-4).
Šiuo apmąstymu į teisingumą pažvelgta gana siaurai, tačiau čia aprašyti
dalykai turbūt yra vieni iš svarbiausių. Teisingumas prasideda nuo mūsų pačių
Dievo pažinimo. Teisingumas - iš Dievo mokymo, ir tikrai ateis laikas tai
teisingai visuomenei, kurioje teisingumas klestės.
Straipsnis buvo publikuotas žurnale "Gyvieji šaltiniai"
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą