Pažintis su šiandieninės Europos
menonitais
Alle G. Hoekema [1]
2011 m. rugsėjo mėn. Pasaulinės menonitų
konferencijos delegacija Koinonia aplankė
Olandijos menonitus. „Deja, nelabai turime kuo jus nudžiuginti,“ - prisipažinome mes. Paskui delegacijos
nariams pasakojome, kad krikščionybė Europoje – ypač šiaurinėje ir vakarinėje
jos dalyse – išgyvena krizės laikotarpį. Krizę patiria visos denominacijos,
nors sekmininkams, kai kuriems evangelikams ir daugumai migruojančių bažnyčių
sekasi kiek geriau. Tačiau visi kiti patiria tapatybės krizę, skaičiai mažėja,
bažnyčios susiduria su naujais dėl to kylančiais sunkumais.
Tačiau kad ir kaip ten būtų,
nereikia pamiršti, kad istoriškai Europa šiaip ar taip yra anabaptizmo lopšys.
Šis judėjimas XVI a. pradžioje prasidėjo iškart keliuose kraštuose. Tai buvo
era, kai žmonija pasijuto pribrendusi pasaulėžiūros permainoms, nusistovėjusių
politinių ir socio-ekonominių struktūrų kaitai. Pakilo tokie didieji
reformatoriai kaip Liuteris ir Cvinglis. Jų idėjas beregint kritiškai vertinti
ėmėsi žmonės, vėliau tapę anabaptizmo pradininkais. Anabaptistų judėjimas augo
ir plėtėsi, atlaikė persekiojimus ir migravimo sunkumus. XX a. įvairios
anabaptistų grupelės patyrė atsinaujinimą, iš naujo atrado savo šaknis ir grįžo
prie jų. Deja, pastaraisiais dešimtmečiais pastebimas gan ryškus nuosmukis ir
nykimas.
Europos menonitus galima suskirstyti į keturias grupes:
Vaikai Olandijos menonitų bažnyčios 200 metų jubiliejaus minėjimo šventėje |
Europos menonitus galima suskirstyti į keturias grupes:
Šveicarijos,
Pietų Vokietijos ir Prancūzijos menonitai pasižymi paprastu, Šv. Raštu grįstu
tikėjimu, kuriam anksčiau nemažą įtaką darė pietizmas, o pastaruoju metu –
evangelikalizmas. Daugelis šių tikinčiųjų protėvių, religinio persekiojimo
genami, 1711 metais bėgo į Olandiją ir Ameriką. Šių menonitų sutiksite kaimo
vietovėse, dauguma jų – puikiai integravęsi į visuomenę. Jie deda pastangas,
kad būtų labiau pastebimi ir ne tokie tylūs savam krašte.
Šiaurės
Vokietijos ir Olandijos menonitai, priešingai nei anie, buvo visuomenės
atvirai priimti dar XVII a., tad miestų gyvenime lig šiol atlieka savitą
vaidmenį. Tarp jų yra nemažai mokslininkų, menininkų ir net politikų. Daugelis
jų siekia sumažinti skurdą, gina žmogaus teises. Tačiau net ir šių tikinčiųjų
bendruomenės neretai užduoda sau klausimą: Kokia mūsų tikroji tapatybė? Olandijos
Algemene Doopsgezinde Sociëteit bendrijos
pirmininkas Otto Blekeris dažnai kartoja: „Mums reikia oficialaus pristatymo.“
Vokietijos miesto Regensbergo menonitų bažnyčios nariai pakuoja mokyklos reikmenis, kurie bus perduoti Jordanijoje apsistojusiems pabėgėliams iš Irako. Nuotraukoje iš priekio tolyn matote Elisabeth Horsch, Elisabeth Krehbiel, Walter Horsch, Ernst Horsch ir Uwe Ulbrich. |
Trečiąją
grupę sudaro tikintieji, kurių protėviai XVIII a. išvyko iš Prūsijos gyventi į
Rusiją ir Ukrainą. Kai dėl susiklosčiusios netikusios politinės situacijos
jiems pasidarė nebeįmanoma tenai gyventi pagal giliausius savo įsitikinimus,
dauguma XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje emigravo arba pabėgo į Šiaurės
Ameriką ir Lotynų Ameriką. Po Antrojo pasaulinio karo daugelis likusiųjų
emigravo į Vakarų Europą, daugiausia į Vokietiją. Pastarieji tikintieji labiau
žinomi Umsiedler (vok.
„persikėlėliai“) vardu. Vokietijoje šiandien šie tikintieji sudaro didžiausią
anabaptistų grupę. Čia svarbu paminėti, kad dėl nesenos skausmingos istorijos,
izoliacijos ir dažnai išsiskiriančių nuomonių šiems tikintiesiems sunkoka
vienytis ar dėtis prie senesniųjų Vokietijos menonitų grupelių. Šiuo metu
šalyje yra per dešimt vokiečių-rusų anabaptistų asociacijų. Tačiau pastebima
ženklų, liudijančių apie iniciatyvas mezgant ryšius su kitais Europos
menonitais.
Ir
galiausiai ketvirtoji anabaptistų grupė – tai naujos bendruomenės, užgimusios
po Antrojo pasaulinio karo kaip šiaurės Amerikos menonitų misijų darbo vaisiai tokiose
šalyse, kaip Italija, Ispanija, Prancūzija, Anglija, Šiaurės Airija ir kt. Šių
anabaptistų bendrijų nekamuoja tapatybės krizė – jos gali pasigirti stipriu
taikos liudijimu bei aktyvia socialine veikla vietiniame kontekste. Tik gaila,
kad kai kurios bendrijos izoliuojasi nuo seserinių bažnyčių.
Tokios naujai susikūrusios bendrijos
Prancūzijoje jau tapusios Prancūzijos menonitų asociacijos narėmis.
Daugiakultūrės Paryžiaus regiono bendruomenės praturtino senąsias bendrijas.
Na, o Ispanijos bendrijos pasijuto pakankamai stiprios 2006 m. Menonitų Europos
regiono konferenciją surengti savo šalyje. Dar čia svarbu paminėti ir Londono
menonitų centrą, kuris išvystė įspūdingą tinklą, kur daugelis kitų denominacijų
atstovų dalijasi savo vizija su anabaptistais.
Bažnyčios pašventinimas Jeanguisbodene, Šveicarijoje. Iš kairės į dešinę: Dorli Bühler, Michel Ummel, Paul Gerber, Ute Schneider Boegli, Nelly Gerber, Ulrich Scheidegger |
Bendruomeniškumo
paieškos ir atsinaujinęs liudijimas
Regis, prošvaisčių Europos
anabaptistai vis dėlto turi. Taip tvirtinti galime remdamiesi faktu, kad jie
išdrįso bendradarbiauti vieni su kitais. Ryšiai tarp visų grupių stiprėja, nors
istoriniai, kalbos ir tradicijos skirtumai neretai sukelia gan rimtų kliūčių.
Derėtų pabrėžti, kad nuolat vyksta mainai tarp Bynenbergo (Šveicarija),
Amsterdamo (Olandija) ir Bonos (Vokietija) seminarijų. Šios mokyklos neretai
kviečiasi dėstytojus iš kitų šalių, ypač iš Prancūzijos.
Dar vienas didelis ir puikus
suvienytų pastangų ir bendro darbo vaisius – nemažos apimties leidinio
„Pasaulio anabaptistų istorijos“ tomas „Tikėjimo ir tradicijos analizė“ (2006
m.). Šiemet šis leidinys pasirodys prancūzų ir olandų kalbomis.
Ir galiausiai ne mažiau svarbu
paminėti, kad vienų šalių menonitai mielai aplanko savo brolius ir seseris
kituose Europos kraštuose: pvz., Olandijos Doopsgezinden bendrijos nariai
vyksta į Lenkijos miestą Gdanską, o vokiečių-rusų Umsiedler grupės lankosi Vitmarsume (Olandijoje), kur kadaise
darbavosi Menas Simonsas.
Prancūzijos menonitų susirinkimas per Velykas Alzaso regione. |
Be glaudžių tarpusavio ryšių Europos
menonitai gali pasigirti unikaliomis dovanomis, kuriomis gali praturtinti savo
visuomenę. „Visuomenei mes prisistatome labiau kaip tikėjimo bendruomenė nei
kaip institucinė bažnyčia,“ – sako Henkas Stenversas, Olandijos bažnyčių
generalinis sekretorius. Mūsų visuomenė – postkrikščioniška. Esame įsitikinę,
kad anabaptistų tikėjimas gali būti išeitis ir atsakymas visai
postkrikščionijai.“ Tokį liudijimą skleidžiantys anabaptistai šiandien ypač
vertinami už taikos propagavimą ir socialinę tarnystę.
Anabaptistai labai pabrėžia
bendruomeniškumo svarbą. Jį, Barbaros Hege-Galle žodžiais, tikimasi perduoti
jaunajai kartai. „Atsivertus į krikščionybę pietinėje Vokietijoje dalyje, jaunų
žmonių formavimasis dažniausiai apsiriboja asmeniniu gyvenimu,“ – sako ši PMK
Diakonų komisijos narė. „Užduotis – perduoti anabaptistų puoselėjamas idėjas
apie bendruomenę ir bendruomeniškumą. Kaip jauniems žmonėms integruotis į
bažnyčios gyvenimą?“
Atsinaujinimas – kita dažna tema,
periodiškai nagrinėjama anabaptistų grupių pirmininkų susirinkimuose.
Šveicarijos menonitų konferencijos vadovas Emmanuelis Neufeldas sako: „Daug
bažnyčių nuolat kelia klausimą: Ko Dievas nori iš mūsų? Ką turėtume daryti savo
rajonuose ir miestuose?“ Patį Neufeldą labai įkvėpė Europos konferencijoje
girdėti pasisakymai. „Atsivėrė durys bendradarbiauti su kitomis bažnyčiomis, su
verslininkais ir netgi politikais. Atsirado galimybė susikibti rankomis
nepaisant sienų – ir ne tik kalbėtis, bet ir daryti darbus vardan Kristaus.“
Emmanuelis Neufeldas, šiuo metu
dirbantis menonitų bažnyčios pastoriumi Bazelyje, Šveicarijoje, sako: „Kalbant
apie anabaptistus Europoje, vienas didžiausių iššūkių yra tas, kad išgirdę
žodžius „anabaptistų vizija“ žmonės jiems dažnai priskiria skirtingas reikšmes.
Vieniems tai asocijuojasi su keturbalsiu giedojimu, kitiems iškart galvon
topteli žila senovė (o ne dabartis ar ateitis!), tretiems tai asocijuojasi
su nuobodžiomis tradicijomis. Dar kiti mano, jog tai tik etikos klausimas,
visiškai praleisdami evangelizavimo klausimą. Aš manau, kad anabaptistų vizija
akcentuoja sugrįžimą prie Jėzaus (angl. Re-Jesus) – kas reiškia sugrįžimą ne
tik į XVI a., bet ir dar toliau – prie
Jėzaus. Tai reiškia bažnyčią, kurios centre – Kristus, ir kurioje dvasingumas
ir etika eina ranka rankon.“
Kaip yra pasakęs Helmutas
Thielicke‘as: „Vienintelis būdas įgyvendinti Kalno pamokslą – tai įsikibus
rankos To, kuris tą pamokslą pasakė.“ Mums reikia vėl užsidegti, atnaujinti
ryšį su Jėzumi, kuris mus pirmas pamilo. Iš tų santykių paskui galėsime toliau
žingsnis po žingsnio žengti naujajame krašte kaip pasiųstoji tauta, siekianti
to, kas geriausia miestui (Jer 29), ir ieškanti Dievo karalystės.“
„Bendradarbiaujant sudėtingame šio
kontinento kontekste, anabaptistams teks vis labiau vieniems kitais pasikliauti
ir vieniems nuo kitų neišvengiamai priklausyti. Olandijos ir šiaurinės
Vokietijos menonitai tikro pamaldumo gali mokytis iš šveicarų ir prancūzų
menonitų. O didžiulę Umsiedlerių grupę gali pamokyti jaunos ispanų, anglų ir
kt. bendruomenės, galinčios pademonstruoti, kaip tradiciją įmanoma suderinti su
dvasiniu ir liturginiu atsinaujinimu.“ Umsiedleriai, savo ruožtu, kitas grupes
gali pamokyti pagarbos skausmingai istorijai. O vokiečių ir olandų menonitai su
savo kritiška, bet visiškai atvira nuostata gali ir toliau visokeriopai
prisidėti ir darbuotis visuomenės labui.“
Alle G. Hoekema
Šalis
|
Grupės
|
Kongregacijos
|
Nariai
|
Austrija
|
1
|
5
|
368
|
Belgija
|
1
|
2
|
35
|
Prancūzija
|
1
|
33
|
2 100
|
Vokietija
|
10 (3 PMK nariai arba asocijuoti
nariai)
|
219 (75)
|
46 207 (7 114)
|
Airija
|
1
|
1
|
25
|
Italija
|
1
|
5
|
250
|
Lietuva
|
1
|
7
|
200
|
Moldova
|
1
|
10
|
|
Olandija
|
1
|
114
|
8 000
|
Portugalija
|
1
|
5
|
150
|
Rumunija
|
2
|
2
|
63
|
Ispanija
|
1
|
9
|
379
|
Šveicarija
|
1
|
14
|
2 500
|
Jungtinė
Karalystė
|
3
|
8
|
277
|
Ukraina
|
2
|
11
|
409
|
Rusija
|
~ 3 000
|
2012
m. liepos mėn. MWC duomenys, pateikti Henko Stenverso.
Išvertė Rūta Rušinskienė
Šis straipsnis paimtas iš Pasaulinės menonitų konferencijos leidinio „Courier“ (2012/ 2&3), 16 psl. “Cradling Anabaptism in a secular society”.
[1] Straipsnio
autorius Alle G. Hoekema – profesorius adjunktas, Vrije universitete
Amsterdame, dėstantis misiologiją, mokantis įvairiose menonitų bažnyčiose
Olandijoje ir Indonezijoje. Autorius – vienas iš leidinio „Pasaulio anabaptistų
istorija“ (Global Anabaptist History)
skyriaus „Tikėjimo ir tradicijos analizė“ redaktorių.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą